Czy inwestycje kolejowe wpłyną na naszą gospodarkę?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Czy inwestycje kolejowe wpłyną na naszą gospodarkę?
Mimo braku środków KE, program finansowania inwestycji z KPO jest realizowany zgodnie z założeniami. Przykładem realizowanych programów są m.in. procesy inwestycyjne w linie kolejoweFoto: shutterstock.com/Kirill Neiezhmakov

Centralny Port Komunikacyjny, który rząd chce zbudować w Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego ma być nie tylko superlotniskiem, ale również ważnym dla całego kraju węzłem kolejowym. To właśnie pociągami do lotniczych terminali docierać mają mieszkańcy różnych części Polski.

Posłuchaj

Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to słuszna inwestycja? (Za, a nawet przeciw/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Część tak zwanych szprych, czyli połączeń CPK z poszczególnymi częściami kraju poprowadzono trasami już istniejących linii, które miałyby zostać przebudowane tak, by znacznie podnieść dopuszczalną na nich prędkość. Inne połączenia mają bazować na całkowicie nowych liniach kolejowych. I tu właśnie pojawia się problem. Do 10 marca trwają konsultacje w sprawie budowy nowych linii kolejowych, które mają połączyć różne części Polski z Centralnym Portem Komunikacyjnym, który ma powstać w Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego. Spółka CPK Sp. z o.o. uspokaja, że mapy, na których naniesiono przebieg nowych linii, są tylko orientacyjne, a o wszystkim zdecydują wspomniane konsultacje – mówi Konrad Majszyk – rzecznik prasowy CPK.

Czy inwestycje kolejowe wpłyną na naszą gospodarkę?

– Bardzo istotną częścia programu kolejowego CPK jest "element solidarnościowy". Jedną z zalet układu linii kolejowych jest obsługa nowego lotniska przesiadkowego, który planujemy stworzyć pomiędzy Warszawą, a Łodzią, na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Inny element jest taki, żeny poprzez te szprychy w znakomity sposób skracamy czas przejazdu i łaczymy ze sobą regiony Polski, które czasem były kolei pozbawione. Docelowo tzw. strefy kolejowe CPK mają być podłączone do układu kolejowego we wszystkich krajach ościennych – argumentuje Konrad Majszyk.

– Na pewno przychodzi era odbudowy znaczenia kolei pasażerskiej w naszym kraju. Natomiast, żeby skuteczniej konkurować z transportem na naszych drogach, musimy iść w tym kierunku, w którym idzie i Europa Zachodnia i cały świat, czyli w koleje dużych prędkości. Czekamy na to, jakie będą pieniądze w budżecie unijnym, choć wszystko wskazuje na to, że z instrumentu Connecting Europe będziemy mieć dużo pieniędzy na połączenia kolejowe, ale nie tylko na te wewnątrz kraju, ale także na to, by wpiąć się w sieć kolejową naszych sąsiadów – mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której oprócz gości swoje zdanie wyrazili także nasi Słuchacze. 

***

Tytuł audycjiZa, a nawet przeciw
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski
Goście: Ryszard Fonżychowski (ekspert zajmujący się bezpieczeństwem drogowym), Adrian Furgalski (Zespół Doradców Gospodarczych TOR), Konrad Majszyk (rzecznik prasowy CPK), Włodzimierz Rydzkowski (Katedra Polityki Transportowej Uniwersytetu Gdańskiego), Krzysztof Rytel (Centrum Zrównoważowanego Transportu), Marcin Wroński (Transport i Logistyka Polska)
Data emisji: 04.03.2020

Godzina emisji12.08

kr

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:

Polecane