O uczeniu się na błędach
"Prawdziwa ignorancja nie polega na braku wiedzy, lecz na odmowie jej zdobycia" – to słowa wybitnego filozofa nauki Karla Poppera.
Zdjęcie ilustracyjne
Foto: Shutterstock.com/photoschmidt
Ale gdy przedstawia się nam dowody przeczące naszym głęboko zakorzenionym przekonaniom, rzadko zmieniamy punkt widzenia. Produkujemy usprawiedliwienia, wyjaśnienia, ignorujemy fakty, obwiniamy innych.
Podczas konfrontacji z błędami cierpi nasze ego oraz – często – reputacja. Rezultaty bywają bolesne. O ile nie pracujemy w instytucji, która umie się na błędach uczyć.
– Prowadząc nasze warsztaty, staramy się zachęcić ludzi do otwartości. Spotykaliśmy się z wycofaniem i opiniami, że u nas się oskarża, pokazuje palcem i mówi "ty jesteś winny". Dostarczono nam mnóstwo przykładów osób, które były karane za popełnienie błędu. Nikt z państwa nie przychodzi do pracy po to, żeby źle pracować. Każdy przychodzi tam, żeby pracować jak najlepiej, bo jest to również źródło naszego poczucia własnej wartości, zadowolenia – wyjaśnia psychoterapeutka Jadwiga Koźmińska-Kiniorska.
"Metoda czarnej skrzynki" Matthew Syed Dlaczego transport lotniczy jest bezpieczny? Właśnie dlatego. Zaś system opieki zdrowotnej, edukacja, wymiar sprawiedliwości widzą w porażkach źródło zagrożenia. Jak nauczyć się uczyć na błędach? Pisze o tym w fascynującej książce "Metoda czarnej skrzynki" Matthew Syed.
– Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym mówi wyraźnie, że w przypadku wypadku, bądź incydentu, śledztwo nie może być prowadzone w celu wykazania winy. Ma ono poprawić bezpieczeństwo lotów. Stworzono swoistą atmosferę zachęcania do przyznawania się do błędów i politykę niekarania za nie. Widać tu pewien proces – mówi Justyna Rutkowska z VERSO Instytutu Psychoterapii i Zdrowia.
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Piotr Semka
Gość: Justyna Rutkowska (VERSO Instytut Psychoterapii i Zdrowia), Jadwiga Koźmińska-Kiniorska (psychoterapeuta, psycholog, psychoonkolog, superwizor, trener)
Data emisji: 24.02.2020
Godzina emisji: 21.10
ml