Koreański sen. "Cool po koreańsku. Narodziny fenomenu" Euny Hong

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Koreański sen. "Cool po koreańsku. Narodziny fenomenu" Euny Hong
Hallyu K-Star Road w dzielnicy Gangnam w SeuluFoto: shutterstock.com/ARTYOORAN

– Od 2012 roku, kiedy to pojawił się "Gangnam Style", koreańskie mody powoli wchodzą w kolejne rejony naszego życia i nie da się ich zupełnie ignorować, nawet jeżeli nie jest się już nastolatką – mówiła w Trójce Katarzyna Czajka-Kominarczuk, autorka bloga "Zwierz popkulturalny".

Posłuchaj

O tym, jak Korea stała się jednym z głównych eksporterów popkultury (ABC popkultury/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

"Cool po koreańsku. Narodziny fenomenu" Euny Hong,  Grupa Wydawnicza Relacja "Cool po koreańsku. Narodziny fenomenu" Euny Hong, Grupa Wydawnicza Relacja

W Korei Południowej niegdyś zakazywano minispódniczek u kobiet i długich włosów u mężczyzn. Teraz masowo produkuje się tam światowej sławy boysbandy, seriale telewizyjne i smartfony. Jak to się stało, że niemal w każdym domu znajdują się dziś produkty marki Samsung? Jak do tego doszło w tak krótkim czasie? Na te pytania odpowiada autorka książki "Cool po koreańsku. Narodziny fenomenu" – Euny Hong.

Hong jako dziecko przeprowadziła się z USA do dzielnicy Gangnam w Seulu. Na jej oczach Korea Południowa dokonała przyspieszonego rozwoju gospodarczego, przechodząc od dyktatury wojskowej do liberalnej demokracji. Z reporterską wnikliwością opisuje ona, jak Korea Południowa wkroczyła w XXI wiek, stając się światowym liderem w biznesie, technologii, edukacji i popkulturze.

Gigantyczna popularność piosenki "Gangnam Style" nie była przypadkowa. Ten utwór to jedno z wielu narzędzi perfekcyjnie dopracowanej i nieprawdopodobnie skutecznej strategii wypracowanej przez Koreę Południową, która postanowiła zostać największym eksporterem popkultury.

– To ciekawe, że piosenka, która zupełnie nie reprezentuje typowych trendów w K-popie stała się wielkim międzynarodowym przebojem. Żeby naprawdę zorientować się, że coś jest na rzeczy, należy spojrzeć na młodsze pokolenie. Mam bardzo mocne wspomnienia związane z tym, jak w latach 90. niesamowicie popularne były amerykańskie boysbandy. Nastolatki dostawały wtedy absolutnego szału i kiedy teraz patrzę na popularność koreańskich zespołów K-popowych, zwłaszcza koreańskich boysbandów, jak BTS, mam wrażenie, że znam cały ten model. Emocje i zaangażowanie są podobne, tylko kraj, z którego pochodzi muzyka czy seriale, jest zupełnie inny niż ten, do którego się przyzwyczailiśmy – zauważyła blogerka w rozmowie z Katarzyną Borowiecką.

W audycji ponadto:

  • Fenomen Joon-ho Bonga, twórcy nominowanego do Oscara aż w sześciu kategoriach filmu "Parasite". Z Marcinem Krasnowolskim – znawcą kina azjatyckiego i programerem Festiwalu Filmowego Pięć Smaków – rozmawia Jan Niebudek;
  • "Jojo Rabbit" w reżyserii Taika Waititiiego i rozmowa z krytyczką filmową Olą Salwą.

***

Tytuł audycji: ABC popkultury – zestaw powiększony
Prowadzi: Katarzyna Borowiecka 
Autor materiału dodatkowego: Jan Niebudek
Goście: Katarzyna Czajka-Kominarczuk (autorka bloga "Zwierz popkulturalny"), Ola Salwa (krytyczka filmowa), Marcin Krasnowolski (znawca kina azjatyckiego, programer Festiwalu Filmowego Pięć Smaków)
Data emisji: 26.01.2019 
Godzina emisji: 12.06

kr/mat. promocyjne/mk

Polecane