Reklama

reklama

Czy zaostrzanie kar dla pijanych kierowców ma sens?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Czy zaostrzanie kar dla pijanych kierowców ma sens?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Burdun Iliya

Komenda Główna Policji ogłosiła raport dotyczący zatrzymanych kierowców będących pod wpływem alkoholu. 

Posłuchaj

Czy kary dla kierujących pod wpływem alkoholu powinny byc wyższe? (Za, a nawet przeciw/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Niepokojący jest fakt, że w ubiegłym roku liczba zatrzymanych wzrosła do 111 tysięcy. W 2018 roku zatrzymanych kierowców po alkoholu było 104 tysiące. Co robić? Skoro nawet fakt, że stan nietrzeźwości powyżej pół promila jest przestępstwem, nie odstrasza?

Czy zaostrzanie kar dla pijanych kierowców ma sens?

– W 2019 roku średnio co 151 badany kierowca był pod wpływem alkoholu. W 2018 roku pozytywne było 187 badanie. Być może ma to związek ze wzrostem podaży alkoholu. Jeżeli kary się zwiększa i o nich mówi, świadomość ludzi rośnie. Poźniej, im więcej czasu minie od wejścia przepisu w życie, tym oddziaływanie prewencyjne tej kary jest bardziej znikome. Mówienie o tym jest piekielnie ważne – zaznacza podinsp. Jarosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

– W ciągu ostatnich 20 lat została wykonana ogromna praca. W Polsce liczba wypadków z udziałem osób zalkoholizowanych utrzymuje się na tym samym poziomie, tj. ok. 10 proc., z czego połowa to wypadki spowodowane przez pijanych pieszych i rowerzystów. Wypadków śmiertelnych, które spowodowane są pod wpływem alkoholu, jest ok. 7 proc., a we Francji to 29 proc. Istnieje mit o zalkoholizowanych Polakach, natomiast najwięcej w Europie piją Litwini. My jesteśmy w średniej europejskiej. Pewnych rzeczy można się nauczyć. To jest proste, ale kierowcy tej wiedzy nie mają – argumentuje psycholog ruchu drogowego Andrzej Markowski.

Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której oprócz gości swoje zdanie wyrazili także nasi Słuchacze. 

***

Tytuł audycjiZa, a nawet przeciw
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski
Goście: podinsp. Jarosław Kobryś (Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji), Andrzej Markowski (psycholog ruchu drogowego), Michał Nowotyński (portal "Polskie Drogi"), Janusz Popiel (Alter Ego - Stowarzyszenie Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach i Kolizjach Drogowych), Emil Rau (Stowarzyszenie Prawo Na Drodze), Maciej Wroński (Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego)
Data emisji: 15.01.2020
Godzina emisji12.08

kr

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:

Polecane