Drugie życie talentu
2020-01-13, 23:01 | aktualizacja 2020-01-14, 15:01
Program Reorientacji Zawodowej Muzyków to pionierski projekt Instytutu Muzyki i Tańca, adresowany do profesjonalnych muzyków, którzy z powodów zdrowotnych lub innych życiowych przeszkód nie mogą już uprawiać swojego zawodu, a nie uzyskali jeszcze prawa do emerytury lub renty.
Posłuchaj
Program Reorientacji Zawodowej Muzyków adresowany jest do profesjonalnych muzyków, obywateli polskich i rezydentów, którzy z powodów zdrowotnych lub innych życiowych przeszkód nie mogą uprawiać zawodu artysty, a nie uzyskali jeszcze prawa do emerytury lub renty. W szczególności dotyczy to następujących specjalności: śpiewacy – soliści i chórzyści oraz muzycy grający na instrumentach dętych.
Celem programu jest umożliwienie uczestnikom rozpoczęcia (również samodzielnej) nowej działalności zarobkowej do czasu nabycia prawa do emerytury lub renty. Preferowane będzie podejmowanie aktywności zawodowej związanej z branżą muzyczną.
– Muzycy, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Muzyki i Tańca dostrzegają problem, że w wielu przypadkach wykonywanie profesjonalnej aktywności muzycznej nie jest możliwe, tak jak ktoś mógłby planować, do późnych lat. Szczególnie dotyczy to instrumentalistów dętych, ale i wokalistów i niektórych instrumentalistów smyczkowych. Nie mogą oni wykonywać swojego zawodu z powodów zdrowotnych, wobec czego powstaje kwestia pomocy w znalezieniu im w znalezieniu innych form realizacji zawodowej w momencie, gdy nie mogą czynnie występować na scenie. IMiT już od kilku lat prowadzi taki program dla tancerzy. Grupa ta, w sposób oczywisty, narażona jest na różne urazy. Okazuje się jednak, że muzycy, którzy również pracują swoim ciałem, bardzo od niego zależą i jeśli dotykają ich problemy zdrowotne, nie mogą wykonywać swojego zawodu. Program jest nastawiony na pomaganie im tak, by mogli oni działać w sferze kultury w innych formach zawodowych, mimo niemożności występowania na scenie – wyjaśnia Maxymilian Bylicki, dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca.
– Bardzo identyfikujemy się z tym, co robimy. Pierwszym krokiem do jakiejkolwiek zmiany jest uświadomienie sobie, że to, co robimy, nie jest równoznaczne z tym, kim jesteśmy. Budujemy sobie poczucie sprawczości i temu sprzyja nasza edukacja muzyczna od najmłodszych lat, a niekoniecznie nasze poczucie wartości. Jest to system edukacji podawczej z relacją mistrz-uczeń. Mało jest w szkolnictwie muzycznym czasu na podkreślanie tego, co już umiemy i w czym jesteśmy dobrzy. W związku z tym, w momencie, gdy jestem muzykami, którzy sobie z tym radzą i budują swoją tożsamość, gdy ciało odmawia posłuszeństwa, to czujemy się rozbici. To nie jest sytuacja jak w innych zawodach. Dlatego wsparcie, nie tylko mentalne, ale i terapeutyczne dla ciała, jest tożsame i musi iść w parze – mówi Jadwiga Śmieszchalska z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Badania pokazują, że dolegliwości zawodowe mogą dotyczyć nawet 90 proc. zawodowych muzyków. Nie dotyczą one jedynie osób w szczycie kariery, ale również młodzieży.
***
W cyklu "Na wyciągnięcie ręki" tym razem o zakończeniu V etapu projektu iSztuka – Edukacja Kulturalna dla Wszystkich. To projekt przybliżający światowe dzieła sztuki i architektury także osobom niewidomym i słabowidzącym. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
***
Tytuł audycji: Czas niezwykły
Prowadzi: Elżbieta Korczyńska
Goście: Jadwiga Śmieszchalska (wykładowca Fizjologii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie), Maxymilian Bylicki (dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca), Karolina Sajniak-Drzyzga (project leader International Cochran Piano Competition i cyklu "Klasyka na Koszykach")
Data emisji: 13.01.2019
Godzina emisji: 23.08
mat. prasowe/ml/mk