Jaki znak twój?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Jaki znak twój?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Dragon Images

Trudno w jednym słowie zawrzeć charakter i cel jakiejś organizacji, przedsiębiorstwa czy marki.

Posłuchaj

Jak ważne w produkcie jest logo? (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

Natomiast w jednym graficznym znaku jest to możliwe – o ile został odpowiednio zaprojektowany. Jakie cechy musi spełniać znak zwany logiem? Co sprawia, że staje się powszechnie rozpoznawalny, lubiany, przetwarzany w różnych parafrazach w masowej kulturze (najczęściej)? Jakie emocje wywołują niektóre znaki graficzne?

– Znak, jako najmniejsza forma grafiki użytkowej, występuje na usługach celu, czyli identyfikacji. Logo nie sprzedaje żadnej marki. Ono czerpie swoją siłę ze znaczenia, jakie nadaje mu produkt – mówi Michał Warda, historyk sztuki z Muzeum Plakatu w Wilanowie. 

– To nie jest tak, że logo samo uniesie produkt. Jeśli jest dobrze zaprojektowane, to będzie tylko pomagać produktowi – podkreśla Ewa Stiasny, graficzka i współzałożycielka wydawnictwa Dwie Siostry.– Z pewnością są takie loga, które są obecne w sferze publicznej – dodaje filozof i krytyk sztuki Konstanty Szydłowski.

Niektóre można określić jako zimne, intelektualne; inne są ciepłe, budzące serdeczne, familiarne skojarzenia. Co dzieje się z najpopularniejszymi logotypami? Stają się "własnością ogółu" czy są zarezerwowane dla zamawiającej firmy? Co z prawami autorskimi? Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania audycji.

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: Ewa Stiasny (graficzka, współzałożycielka wydawnictwa Dwie Siostry), Michał Warda (historyk sztuki z Muzeum Plakatu w Wilanowie), Konstanty Szydłowski (filozof, krytyk sztuki, kurator)
Data emisji: 11.12.2019
Godzina emisji: 21.09

kw/kr

Polecane