Jaki znak twój?
2019-12-11, 22:12 | aktualizacja 2019-12-12, 14:12
Trudno w jednym słowie zawrzeć charakter i cel jakiejś organizacji, przedsiębiorstwa czy marki.
Posłuchaj
Natomiast w jednym graficznym znaku jest to możliwe – o ile został odpowiednio zaprojektowany. Jakie cechy musi spełniać znak zwany logiem? Co sprawia, że staje się powszechnie rozpoznawalny, lubiany, przetwarzany w różnych parafrazach w masowej kulturze (najczęściej)? Jakie emocje wywołują niektóre znaki graficzne?
– Znak, jako najmniejsza forma grafiki użytkowej, występuje na usługach celu, czyli identyfikacji. Logo nie sprzedaje żadnej marki. Ono czerpie swoją siłę ze znaczenia, jakie nadaje mu produkt – mówi Michał Warda, historyk sztuki z Muzeum Plakatu w Wilanowie.
– To nie jest tak, że logo samo uniesie produkt. Jeśli jest dobrze zaprojektowane, to będzie tylko pomagać produktowi – podkreśla Ewa Stiasny, graficzka i współzałożycielka wydawnictwa Dwie Siostry.– Z pewnością są takie loga, które są obecne w sferze publicznej – dodaje filozof i krytyk sztuki Konstanty Szydłowski.
Niektóre można określić jako zimne, intelektualne; inne są ciepłe, budzące serdeczne, familiarne skojarzenia. Co dzieje się z najpopularniejszymi logotypami? Stają się "własnością ogółu" czy są zarezerwowane dla zamawiającej firmy? Co z prawami autorskimi? Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania audycji.
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: Ewa Stiasny (graficzka, współzałożycielka wydawnictwa Dwie Siostry), Michał Warda (historyk sztuki z Muzeum Plakatu w Wilanowie), Konstanty Szydłowski (filozof, krytyk sztuki, kurator)
Data emisji: 11.12.2019
Godzina emisji: 21.09
kw/kr