44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych – po półmetku

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych – po półmetku
Spotkanie z twórcami filmu "Czarny Mercedes" w Teatrze Muzycznym w GdyniFoto: Maciej Kosycarz

Tym wydaniem zamykamy serię letnich spotkań 2019 w TPK. Tak jest od lat (i oby tak zostało), że sezon letni zaczynamy na Festiwalu Dwa Teatry, a zamykamy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. W tym roku będzie jeszcze "bonus" w MBK (22.09), na kilka godzin przed rozpoczęciem kalendarzowej jesieni!

Posłuchaj

Spotkanie na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (Trójka Pod Księżycem)
+
Dodaj do playlisty
+

Okładka książki "Czarny Mercedes" Okładka książki "Czarny mercedes"

Tradycyjnie też nurt główny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni relacjonują Kasia Borowiecka i Rico Jaźwiński. My działamy na offie. Zazwyczaj poszukujemy rozmaitych linków prowadzących od filmów do innych sfer życia kulturalnego. Są to związki filmu z teatrem i z literaturą w ubiegłym roku, dzięki czemu mogliśmy zrealizować kaszubskie wydanie (powieść i film "Kamerdyner"). Tym razem chętnie zostajemy na Kaszubach i w kręgu literacko-filmowych relacji. Mamy pretekst, by porozmawiać o filmowych adaptacjach powieści.

44. FPFF w Gdyni 44. FPFF w Gdyni

Na festiwalu oglądaliśmy m.in. dwie adaptacje. Pierwsza to film na podstawie "Ciemno, prawie noc" Joanny Bator w reżyserii Borysa Lankosza, druga – adaptacja "Czarnego mercedesa" to nieczęsty przypadek autorskiego filmu, kiedy reżyser tworzy film na podstawie własnej powieści. Zaprosiliśmy więc autora i reżysera zarazem, czyli mistrza sztuki filmowej i "bywalca" TPK – Janusza Majewskiego. Wizytę reżysera w TPK bezpośrednio poprzedził festiwalowy pokaz jego filmu. Przekonaliśmy się, kto reprezentował thriller, którego akcja toczy się w Wałbrzychu oraz na zamku Książ.

Baszka Marcinik i Janusz Majewski Baszka Marcinik i Janusz Majewski (fot. Wojciech Dorosz)

Obie powieści są dla nas ważne. Powieść Joanny Bator zrealizowaliśmy w wersji dźwiękowej. Powstał także w Trójce "serial" na podstawie kontynuacji "Czarnego mercedesa", czyli "Ryku kamiennego lwa" Janusza Majewskiego. Mamy więc za sobą także szczególną formę adaptacji obu powieści. 

fot. Andrzej DubasOd lewej: Leszek Kopeć, Baszka Marcinik, Hanna Grudzińska i Janusz Majewski (fot. Andrzej Dubas)
Okładka filmu "Ciemno, prawie noc" Okładka filmu "Ciemno, prawie noc"

Inny okołofilmowy temat stanowi muzyka filmowa tworzona przez kompozytorów mających także doświadczenia teatralne. Mikołaj Trzaska, Antoni Łazarkiewicz, Jan Duszyński to kompozytorzy, z którymi mieliśmy okazję spotykać się a to w teatrze, a to podczas realizacji naszych powieści w wydaniu dźwiękowym. M.in. ich muzyki słuchamy na tegorocznym festiwalu. W szczególnej roli występuje w tym roku L.U.C., który poprowadzi "zjednoczone" orkiestry, grające muzykę Krzysztofa Komedy (50-lecie śmierci twórcy m.in. słynnych kompozycji filmowych). L.U.C.-a dyrygującego orkiestrami, jeżeli jesteśmy w Gdyni, musimy zobaczyć, a orkiestr posłuchać, gdyż poprowadzi on paradę ulicą Świętojańską, wystąpi na "czerwonych" schodach oraz wieczorem w muszli. 

***

Tytuł audycji: Trójka pod Księżycem
Prowadzi: Barbara Marcinik

Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 20.09.2019
Godzina emisji: 0.06

Polecane