Czy droga przez Mazury jest nam potrzebna?
Właśnie rozpoczął się przetarg na budowę kolejnego odcinka drogi biegnącej przez Mazury, której przebieg oraz potrzeba budowy budzą spore kontrowersje.
Zdjęcie ilustracyjne
Foto: shutterstock.com/Marek Switulski
Wiele mazurskich miast i powiatów wspiera ten projekt, ale sporo jest przeciwników drogi ekspresowej przecinającej ten piękny region Polski. Planowany obecnie fragment trasy S16, to droga z miejscowości Borki Wielkie do Mrągowa.
– Z naszych pomiarów jasno wynika, że budowa dużej obwodnicy Mazur, która jest proponowana przez niektóre środowiska, nie sprawdza się, jeżeli bierzemy pod uwagę natężenie ruchu i kierunków, na których on się rozprasza. Naszym celem jest skanalizowanie ruchu na nowej, bezpiecznej, nowoczesnej trasie, tak żeby TIR-y przestały rozjeżdżać mazurskie drogi i skupiły się na jednej trasie, która będzie odpowiednio zabezpieczona i będzie możliwie najmniej oddziaływała na środowisko. Przez to zwiększy się bezpieczeństwo na drogach o niższych parametrach, tam, gdzie te TIR-y teraz szukają drogi przejazdu. To będzie jedna z korzyści, które odczują mieszkańcy – mówi Szymon Piechowiak, naczelnik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Chcemy chronić naszą gminę przede wszystkim przed tysiącami TIR-ów, przed dewastacją przyrody, przed zbudowaniem na trasie kilku mostów, przed osuszaniem bagien, przed wycinką lasów – wylicza Jarosław Kociołkowski, mieszkaniec Rynu i przewodniczący Komitetu Ochrony Ziemi Ryńskiej. – Most, który ma powstać przed Ryne, odstraszy żeglarzy. Kto będzie chciał przepływać pod mostem, pod którym będzie jeździć 22 tysiące pojazdów? Kto z żeglarzy będzie chciał nocować w zatokach, gdzie będzie szum całego tranzytu? Droga o takich gabarytach znacznie wpłynie na krajobraz i spowoduje, że rzeka TIR-ów ruszy przez serce Mazur – dodaje.
Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której oprócz publicystów swoje zdanie wyrazili także nasi słuchacze.
Tytuł audycji: Za, a nawet przeciw
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski
Goście: Sławomir Brzózek (Fundacja "Nasza Ziemia"), Radosław Gawlik (partia Zieloni, stowarzyszenie "Eko Unia"), Wojciech Kaszuba (absolwent Politechniki Gdańskiej, wydział Inżynierii Drogowej i Transportowej), Jarosław Kociołkowski (mieszkaniec Rynu, przewodniczący Komitetu Ochrony Ziemi Ryńskiej), Agnieszka Kurczewska (wójt gminy Piecki), Szymon Piechowiak (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), Maciej Wroński (związek pracodawców "Transport i Logistyka Polska")
Data emisji: 2.09.2019
Godzina emisji: 12.06
kr/kw
Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji: