Inspirujące lektury
W warszawskim Muzeum Narodowym czynna jest wystawa "Na jednej strunie: Malczewski i Słowacki" (do 18.08.2019). Wystawa kieruje odbiorców ku czasom, gdy przekaz treściowy dzieła malarskiego/rzeźbiarskiego był równie istotny, jak strona plastyczna.
Zdjęcie ilustracyjne
Foto: Pexels/Pixabay
Rok przed śmiercią Słowackiego, niemal w tym samym czasie, gdy działał Malczewski, w Londynie zawiązało się Bractwo Prerafealitów (1848). Postulowali moralne odrodzenie sztuki (choć co do własnego "prowadzenia się" nie byli przesadnie poprawni) stylistycznie odwołując się do malarstwa wczesnego włoskiego renesansu. Co do tematyki, to chętnie wspierali się legendami arturiańskimi oraz dramatami Szekspira, a także innymi umoralniającymi tekstami literackimi.
– Pomiędzy datą śmierci Słowackiego, a datą urodzenia Malczewskiego jest siedem lat. Przyjaciel tego drugiego Konstanty Górski napisał taką genealogię, w której Malczewski jest synem Słowackiego – mówi dr Piotr Kopszak. – Poezja Słowackiego, w okresie kiedy tworzył Malczewski, była bardzo analizowana. Ona odżyła i na nowo zaistniała – dodała dr Anna Grochala.
Dlaczego stawia się tych dwóch poetów obok siebie? Zapraszamy do wysłuchania audycji.
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: dr Anna Grochala (kustosz Zbiorów Grafiki Polskiej w MNW), dr Piotr Kopszak (kustosz MNW; z Działu Digitalizacji i Dokumentacji Wizualnej MNW )
Data emisji: 5.08.2019
Godzina emisji: 21.08
kw