Co mogą powiedzieć o nas algorytmy?
2019-07-23, 22:07 | aktualizacja 2019-07-24, 13:07
Każdy z nas jest wyjątkowy, złożony z trudnych do zdefiniowania cech i niepowtarzalny – z takim przekonaniem idziemy przez życie.
Posłuchaj
Jednak, przy pomocy precyzyjnych algorytmów, używanych przez serwisy społecznościowe oraz aplikacje, możemy być zredukowani do jednej z nielicznych kategorii, w których mieszczą się miliony, jeśli nie miliardy ludzi. Co więcej, taka zautomatyzowana analiza jest zaskakująco trafna. Algorytmy nie pracują bez celu, a zebrane dane wykorzystywane są do zwiększenia siły perswazji. Gdy w grę wchodzi jedynie przekonanie nas do kupna nowej lodówki, zjawisko można by zignorować, jednak w grę wchodzą daleko większe i trudne do ocenienia możliwości, które są w rękach takich gigantów jak choćby Facebook. W ostatnich dniach prawdziwą furorę robi aplikacja FaceApp, która pozwala m.in. zobaczyć, jak nasza twarz będzie wyglądała za kilkadziesiąt lat. Brzmi nieszkodliwie, więc o co cały ten zgiełk?
– O to, o co zawsze chodzi, jeżeli w grę wchodzą tzw. darmowe usługi, za które płacimy po prostu swoimi danymi. Bardzo dobrze jest mieć taką intuicję – jeżeli to coś nie prosi mnie o pieniądze, a o dane, to znaczy, że te dane mają wartość. To jest klasyczna gra z naszą ciekawością, z naszymi lękami. Realną ceną za tę usługę jest przekazanie tego zdjęcia, a być może więcej. Aplikacja, kiedy ją instalujemy, przestrzega nas, że będzie chciała uzyskać dostęp do wszystkich plików na telefonie. Już to dla Europejczyka, którego chroni dość dobre prawo o ochronie danych osobowych, powinno być lampką alarmową – twierdzi Katarzyna Szymielewicz, współzałożycielka i prezes Fundacji "Panoptykon".
Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji.
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Paweł Drozd
Goście: Katarzyna Szymielewicz (Fundacja "Panoptykon"), Piotr Mieczkowski (Fundacja "Digital Poland")
Data emisji: 23.07.2019
Godzina emisji: 21.10
kr