Czy raport NIK trafnie diagnozuje sytuację w szkołach?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Czy raport NIK trafnie diagnozuje sytuację w szkołach?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/arrowsmith2

Według Najwyższej Izby Kontroli po zmianach wprowadzonych 1 września 2017 roku, warunki nauczania pogorszyły się w ponad jednej trzeciej szkół.

Posłuchaj

Z jakimi problemami boryka się polska szkoła? (Za, a nawet przeciw/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

W ponad połowie nie nastąpiła poprawa. Wzrosła liczba dzieci, co skutkuje słabą dostępnością pracowni przedmiotowych i sal gimnastycznych. Wzrosły trudności z logicznym złożeniem planów lekcji. I jeszcze jeden wzrost. Wzrost wydatków samorządów na oświatę. Samorządy domagają się od ministra finansów zwrotu pieniędzy.

– Mamy przeładowany program w szkołach, co pokazywaliśmy już w poprzednich latach. Nowa podstawa programowa, która została zaprojektowana jako spójna całość dla cyklu nauczania w klasach 1-8, objęła także uczniów nowo powstałych klas, a oni wcześniej realizowali program sześcioletni – mówi Krzysztof Kwiatkowski, prezes Najwyższej Izby Kontroli. – Ja przekonuję, aby nasz raport traktować jako źródło wiedzy do tego, aby w przyszłości wprowadzać przemyślane decyzje – dodaje.

– System edukacji powinno się zmieniać w dłuższej perspektywie. To jest zła zmiana, bo mówiliśmy o jej skutkach już trzy lata temu. Dla nas raport NiK nie jest niespodzianką. Te zmiany będą widoczne u dzieci, które w przyszłości trafią na rynek pracy. Wtedy będziemy widzieli, czy ta formacja wpłynęła na nich pozytywnie, czy nie – zaznacza ekspert Związku Miast Polskich, Marek Wójcik.

Zapraszamy do wysłuchania nagrania audycji, w której oprócz ekspertów wypowiadali się także Trójkowi słuchacze.  

***

Tytuł audycji: Za, a nawet przeciw 
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski 
Goście: Krzysztof Kwiatkowski (prezes Najwyższej Izby Kontroli), Marek Wójcik (ekspert Związku Miast Polskich), Wojciech Starzyński (prezes fundacji "Rodzice Szkole"), Iga Kaźmierczak (fundacja "Przestrzeń dla Edukacji"), Alina Kozińska-Bałdyga (wiceprezeska Federacji Inicjatyw Oświatowych), Krystyna Starczewska (przewodnicząca Krajowego Forum Oświaty Niepublicznej)
Data emisji: 23.05.2019 
Godzina emisji: 12.06

kw/mk

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:

Polecane