Centralny Port Komunikacyjny zmieni krajobraz transportowy Polski

-Budowa Centralnego Portu Lotniczego to bardzo dobry kierunek rozwoju transportu lotniczego w Polsce – uważa Mariusz Szpikowski, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie i prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, który był gościem programu Bardzo Ważny Projekt w radiowej Trójce.

Centralny Port Komunikacyjny zmieni krajobraz transportowy Polski

Zdjęcie ilustracyjne.

Foto: shutterstock,

Dlaczego Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest konieczna, wyja snia gość audycji Bardzo Ważny Projekt radiowej Trójki Mariusz Szpikowski, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie i prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze./Arkadiusz Ekiert/.
+
Dodaj do playlisty
+

Jak dodaje, plany tej inwestycji obejmują nie tylko komponent lotniczy, ale i kolejowy i dzięki temu diametralnie zmieni się krajobraz komunikacyjny naszego kraju.

Dzięki inwestycjom kolejowym związanym z CPK, zmieni się krajobraz transportowy Polski

− Centra demograficzne zostaną połączone między sobą właśnie dzięki kolei, która połączy je też z Centralnym Portem Komunikacyjnym  - większość z dużych miast, oprócz Szczecina, zostanie skomunikowana z CPK w czasie krótszym niż dwie godziny - wymienia korzyści z inwestycji w CPK,  gość radiowej Trójki.

Gość Polskiego Radia mówiąc o CPK podkreśla również konieczność zmian dotyczących lotniska im. Chopina w Warszawie.

Lotnisko im. Chopina nieobojętne dla ponad miliona mieszkańców stolicy

− Przemawia za tym główny argument środowiskowy – czyli uciążliwość odczuwana przez 317 tys. Warszawiaków mieszkających na obrzeżach warszawskiego portu lotniczego – mówi Mariusz Szpikowski.

I dodaje, że uciążliwości lotnisko odczuwa też ponad milion osób, mieszkających w innych dzielnicach Warszawy.

Lotnisko im. Chopina ma swoje ograniczenia operacyjne

I wylicza, że coraz większym ograniczeniem, przy normach hałasu, jest wykonywanie na lotnisku ponad 600 operacji lotniczych (startów i lądowań) na dobę.

− Przy cichszych samolotach możemy dojść do 800 takich operacji, i na tym koniec – mówi prezes PP Porty Lotnicze.

Nawet przy maksymalnej rozbudowie, z lotnisko nie będzie w stanie skorzystać od 9 do 15 mln pasażerów

− To sprawia, że lotnisko Chopina do 2027 r., mimo jego rozbudowy do maksymalnych parametrów, nie będzie w stanie obsłużyć prognozowanego zwiększenia pasażerów, które ma wynieść między 9 a 15 mln pasażerów– podkreśla gość audycji. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło 15,7  mln pasażerów – wylicza gość Trójki.

− Te 9-15 mln pasażerów musiałoby zostać odprawione poza lotniskiem Chopiona – podkreśla radiowy gość.

−I dotyczy to tak odlatujących z Warszawy, jak i przylatujących do stolicy, mówi Mariusz Szpikowski.

Stąd Centralny Port Komunikacyjny będzie nie tylko warszawskim lotniskiem, ale portem lotniczym dla całej Polski, podkreśla Szpikowski.

Arkadiusz Ekiert, jk