Centralny Port Komunikacyjny zmieni krajobraz transportowy Polski
-Budowa Centralnego Portu Lotniczego to bardzo dobry kierunek rozwoju transportu lotniczego w Polsce – uważa Mariusz Szpikowski, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie i prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, który był gościem programu Bardzo Ważny Projekt w radiowej Trójce.
Zdjęcie ilustracyjne.
Foto: shutterstock,
Jak dodaje, plany tej inwestycji obejmują nie tylko komponent lotniczy, ale i kolejowy i dzięki temu diametralnie zmieni się krajobraz komunikacyjny naszego kraju.
Dzięki inwestycjom kolejowym związanym z CPK, zmieni się krajobraz transportowy Polski
− Centra demograficzne zostaną połączone między sobą właśnie dzięki kolei, która połączy je też z Centralnym Portem Komunikacyjnym - większość z dużych miast, oprócz Szczecina, zostanie skomunikowana z CPK w czasie krótszym niż dwie godziny - wymienia korzyści z inwestycji w CPK, gość radiowej Trójki.
Gość Polskiego Radia mówiąc o CPK podkreśla również konieczność zmian dotyczących lotniska im. Chopina w Warszawie.
Lotnisko im. Chopina nieobojętne dla ponad miliona mieszkańców stolicy
− Przemawia za tym główny argument środowiskowy – czyli uciążliwość odczuwana przez 317 tys. Warszawiaków mieszkających na obrzeżach warszawskiego portu lotniczego – mówi Mariusz Szpikowski.
I dodaje, że uciążliwości lotnisko odczuwa też ponad milion osób, mieszkających w innych dzielnicach Warszawy.
Lotnisko im. Chopina ma swoje ograniczenia operacyjne
I wylicza, że coraz większym ograniczeniem, przy normach hałasu, jest wykonywanie na lotnisku ponad 600 operacji lotniczych (startów i lądowań) na dobę.
− Przy cichszych samolotach możemy dojść do 800 takich operacji, i na tym koniec – mówi prezes PP Porty Lotnicze.
Nawet przy maksymalnej rozbudowie, z lotnisko nie będzie w stanie skorzystać od 9 do 15 mln pasażerów
− To sprawia, że lotnisko Chopina do 2027 r., mimo jego rozbudowy do maksymalnych parametrów, nie będzie w stanie obsłużyć prognozowanego zwiększenia pasażerów, które ma wynieść między 9 a 15 mln pasażerów– podkreśla gość audycji. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło 15,7 mln pasażerów – wylicza gość Trójki.
− Te 9-15 mln pasażerów musiałoby zostać odprawione poza lotniskiem Chopiona – podkreśla radiowy gość.
−I dotyczy to tak odlatujących z Warszawy, jak i przylatujących do stolicy, mówi Mariusz Szpikowski.
Stąd Centralny Port Komunikacyjny będzie nie tylko warszawskim lotniskiem, ale portem lotniczym dla całej Polski, podkreśla Szpikowski.
Arkadiusz Ekiert, jk