Tadeusz Marek – inżynier, który kochał motoryzację
– To ciekawa postać, która wiąże Polskę z przygodami agenta 007. Niewielu zdaje sobie sprawę, że gdyby nie Marek, to James Bond nie miałby czym jeździć – tłumaczy Tomasz Szczerbicki.
Start w Warszawie samochodów uczestniczących w międzynarodowym rajdzie samochodowym Monte Carlo. Polska załoga J. Jakubowski (z lewej) i Tadeusz Marek w samochodzie Fiat 508 żegnani przez kolegów i przedstawiciela Automobilklubu Polski St. Bazylski (w klubowej czapce) przed wyjazdem.
Foto: Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny - Archiwum Ilustracji/NAC
Tadeusz Marek, poza Polską znany jako Tadek Marek, to polski inżynier i konstruktor silników samochodowych.
Urodził się w 1908 roku w Krakowie. Przed wojną pracował jako konstruktor w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie. Był również czołowym polskim kierowcą rajdowym.
Po wybuchu II wojny światowej inżynier Marek wyemigrował z Polski do Wielkiej Brytanii, gdzie pracował nad rozwojem silników czołgowych. Po wojnie pracował dla Aston Martin, gdzie zaprojektował dwa silniki, w tym ten, który napędzał słynny model DB5 – pierwszy samochód filmowego agenta 007.
Tadeusz Marek przeniósł się do Włoch w 1968 roku, gdzie zmarł 14 lat później.
Polska Niepodległa – serwis specjalny >>>
Zapraszamy do wysłuchania audycji.
***
Tytuł audycji: Stulecie wynalazców
Autor: Wojciech Dorosz
Gość: Tomasz Szczerbicki (dziennikarz, publicysta, kulturoznawca, dokumentalista, autor książek, Narodowe Muzeum Techniki), Jerzy Lemański (Narodowe Muzeum Techniki)
Data emisji: 15.10.2018
Godzina emisji: 10.19
ml/kd