Szkoła idealna, czyli jaka?
2018-06-20, 01:06 | aktualizacja 2018-06-20, 19:06
– Świat ciągle się zmienia. Szkoły też muszą się zmieniać. To nigdy nie będzie dokonany proces. Na jakimkolwiek poziomie byśmy nie byli, można iść dalej – ocenia dr Marzena Żylińska, od lat zaangażowana w program "Budząca się szkoła".
Posłuchaj
Jak wyjaśniła rozmówczyni Katarzyny Pruchnickiej, celem programu jest zachęcenie osób, które współtworzą szkoły, do ulepszania tych miejsc. – Mamy mnóstwo badań, również polskich, które pokazują, że dzieci w szkole się nudzą, że duża część z nich szkoły nie lubi, że odczuwają w tam ogromny stres. W zeszłym roku ukazała się książka Michaela Markworta-Schulte "Wypalone dzieci", która pokazuje zupełnie dramatyczny proces. Dzieci są wypalone. Dzieci mają depresje. My tego nie widzimy, nie chcemy dostrzegać – zauważa Marzena Żylińska. Jak dodaje, kiedy nasze metody nie działają, chętnie przerzucamy winę na dzieci, na uczniów i dokręcamy śrubkę, czyli dajemy im więcej tego, co je niszczy.
Dlaczego jeszcze szkoła zabija ciekawość i radość nauki? Jak temu zaradzić? Kiedy pojawiła się obowiązująca teraz idea podstawy programowej? Dlaczego nie można przekazać wiedzy?
Odpowiedzi m.in. na te pytania padają w audycji. Zapraszamy do jej wysłuchania.
***
Tytuł audycji: Godzina wychowawcza
Prowadzi: Katarzyna Pruchnicka
Gość: dr Marzena Żylińska (metodyk, od lat zaangażowana w program "Budząca się szkoła")
Data emisji: 19.06.2018
Godzina emisji: 23.08
gs/mk