Czy jesteśmy skazani na potężny import starych samochodów?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Czy jesteśmy skazani na potężny import starych samochodów?
– Dwie trzecie samochodów rejestrowanych w Polsce to są samochody używane, sprowadzone na ogół z Niemiec, Francji i Holandii. Jedna trzecia to są samochody fabrycznie nowe – mówi Jakub FaryśFoto: welcomia/Shutterstock

Już niebawem w cenie paliwa pojawi się nowy podatek. Opłata emisyjna to dodatkowe 10 groszy w cenie każdego litra. Pieniądze z opłaty przeznaczone będą m.in. na dotacje na zakup samochodów elektrycznych.

Posłuchaj

O imporcie samochodów używanych dyskutowali eksperci i słuchacze (Za, a nawet przeciw/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

kierowca free 1200.jpg
Czy sprawdzać zdolność do prowadzenia samochodu kierowców-seniorów?

Chodzi o promocję nowych aut o niskiej emisji spalin. Problem w tym, że tylko od stycznia do kwietnia tego roku zarejestrowano u nas ponad 300 tysięcy samochodów sprowadzanych z Zachodu. Większość z nich to auta ponaddziesięcioletnie!

Zdaniem Andrzeja Szczęśniaka, eksperta rynku paliw, z dużego udziału w rynku importowanych samochodów niezadowoleni są przede wszystkim ci, którzy w Polsce sprzedają nowe samochody. – To jest zawsze walka konsumenta z producentem. Państwo polskie jest pod stałym naciskiem producentów, bo to silne lobby, natomiast konsumenci nie mają swojego obrońcy. Jedyne czym mogą się bronić to spryt. Kiedy są zapowiadane nowe podatki, milion samochodów przejeżdża przez granicę w ciągu kilku dni – mówi ekspert i przypomina, że do takich sytuacji dochodziło m.in. w grudniu. 


auto elektryczne samochód elektryczny F 1200.jpg
Czy wzrośnie sprzedaż aut elektrycznych?

– Jeżeli bierzemy pod uwagę zamożność społeczeństwa, nasze portfele, to warto spojrzeć na to z innego punktu widzenia. Prawie 40 miliardów złotych rocznie tracimy jako społeczeństwo na skutek wypadków drogowych. Przyjmując, że około 10 procent z wypadków to te, w których bezpośrednią bądź pośrednią przyczyną jest zły stan techniczny, to mówimy o około 4 miliardach złotych, więc warto rozważyć, gdzie zyskujemy, a gdzie tracimy – zaznacza Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Jednocześnie gość Kuby Strzyczkowskiego deklaruje, że jest przeciwnikiem wprowadzania zakazów w kontekście zmniejszania importu samochodów używanych. 

Zapraszamy do wysłuchania dołączonej audycji, w której oprócz ekspertów wypowiedzieli się nasi słuchacze.

***

Tytuł audycji: Za, a nawet przeciw
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski
Goście: Andrzej Szczęśniak (ekspert rynku paliw), Jakub Faryś (prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego), dr Janusz Grobicki (Centrum im. Adama Smitha), Rajmund Nierychło (prezes Stowarzyszenia Przewoźników Transportu Samochodowego w Gliwicach), Maciej Wroński (Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego), Wojciech Jakóbik (analityk sektora energetycznego) 
Data emisji: 21.05.2018
Godzina emisji: 12.08

gs/mk

Oto wyniki sondy przeprowadzonej podczas audycji:

Polecane