Jak działały polonijne wytwórnie fonograficzne?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Jak działały polonijne wytwórnie fonograficzne?
RepublikaFoto: mat. prasowe

W audycji poświęconej ludziom, którzy po 1989 roku tworzyli niezależną polska fonografię, tym razem mówiliśmy o pierwszych prywatnych wytwórniach muzycznych w Polsce.

Posłuchaj

Jak działały polonijne wytwórnie fonograficzne? (Historia Fryderyków/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Na początku lat 80. pojawiły się trzy polonijne wytwórnie fonograficzne - Savitor, Arston i Polton. Najdłużej z nich przetrwał Polton.

- Zaczęło sie od tego, że obywatelka Szwecji polskiego pochodzenia, pani Elżbieta Wezdecki, kupiła od szwedzkiego koncernu chemicznego kilka maszyn nadających się do tłoczenia płyt - wspomina Jan Chojnacki i opowiada, jak trafiły one do słynnej Państwowej Wytwórni Prochu i Materiałów Kruszących w Pionkach.

Jaka była pierwsza płyta wytłoczona na tych urządzeniach i w jakim nakładzie się ukazała? Jaki związek z zatrudnieniem Jana Chojnackiego w Poltonie miał Wojciech Mann i jak długo autor "" pracował we wspomnianej firmie?

Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania audycji, w której Tomasz Żąda pytał swojego gościa również o to, czy w latach 80. opłacało się prowadzić prywatną wytwórnię płyt i jak wyglądała ówczesna konkurencja rynkowa.

***

Tytuł audycji: Historia Fryderyków
Prowadzi: Tomasz Żąda
Goście: Jan Chojnacki (dziennikarz muzyczny)
Data emisji: 24.09.2016
Godzina emisji:
22.06

mk

Polecane