Prawda o reklamie leków. "Ta branża ma zarabiać"
- Walka z reklamami leków czasami przypomina zabawę w kotka i myszkę, dlatego gdyby oprócz wycofania reklamy była kara, to byłoby to bardziej dotkliwe i odstraszało od tych niepokojących praktyk - uważa Paweł Trzciński, rzecznik Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego. Nie wszyscy jednak zgadzają się z takim stanowiskiem.
Wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda zapowiada, że za publikowanie fałszywych treści w reklamach leków będą dotkliwe kary finansowe. Kary mają być naliczane za każdą serię reklamy, a ich zapłata będzie musiała być niemal natychmiastowa. Resort chce walczyć z nieprawdziwymi treściami w reklamach leków i wyrobów medycznych
Foto: Pixabay/TheDigitalWay
Z badań wynika, że Polacy są jednymi z największych konsumentów leków w Europie. Łykamy średnio cztery tabletki dziennie, zaś na same leki przeciwko grypie czy przeziębieniu wydajemy ponad półtora miliarda złotych rocznie. Jak szacuje CBOS, leków bez recepty używa około 80 proc. Polaków.
- Niezależnie od tego, czy jest to lek na receptę czy bez, musimy pamiętać, że to lek, więc istnieje ryzyko, że mogą wystąpić działania niepożądane. Akurat w przypadku medykamentów bez recepty te substancje są sprawdzone i gdyby nie były bezpieczne, to nie byłyby dostępne bez recepty lekarskiej - podkreśla Ewa Jankowska, prezes PASMI, Polskiego Związku Producentów Leków Bez Recepty.
Na co pacjenci powinni zwracać uwagę przy zakupie leków? Jakie reklamy medykamentów mogą nas wprowadzić w błąd? Co słuchacze sądzą na temat ograniczeń w tym zakresie? Zapraszamy do słuchania.
***
Tytuł audycji: Za, a nawet przeciw
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski
Goście: Ewa Jankowska (prezes PASMI, Polskiego Związku Producentów Leków Bez Recepty), Paweł Trzciński (Główny Inspektorat Farmaceutyczny), Adam Koziarkiewicz (ekspert zajmujący się rynkiem zdrowia), dr Krzysztof Bukiel (specjalista chorób wewnętrznych medycyny rodzinnej, przewodniczący Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy), Marta Markiewicz (portal dla farmaceutów Puls Farmacji)
Data emisji: 1.09.2016
Godzina emisji: 12.06
sm/fbi
Wyniki sondy, przeprowadzonej w czasie audycji: