Lepiej jest nagradzać niż karać. Dlaczego?
Pochwały (np. za dobre wykonanie zadania) są dużo bardziej skuteczne wychowawczo niż ciągłe wytykanie błędów – sprawdza się to również w stosunku do dorosłych. Ale jak to w relacjach międzyludzkich bywa, a w wychowaniu szczególnie, sprawa nie jest taka prosta.
Karanie i nagradzanie to skomplikowany temat, do którego podchodzić należny na kilku płaszczyznach
Foto: Glow Images/ East News
Otóż chwalić trzeba również umiejętnie, a ciągłe mówienie dziecku "jesteś wspaniały" może przynieść efekty przeciwne do oczekiwanych. I tu zupełnie nie chodzi o to, że wychowamy egocentrycznego narcyza.
W tym miejscu warto przytoczyć fragment bloga Jarka Żylińskiego, psychologa wychowawczego i pedagoga, a dokładnie fragment wpisu zatytułowanego "Przechwalone dzieci": Dziecko słyszy, że z powodu jednego wykonanego zadania, jednego sukcesu, można określić człowieka, że jest genialny. Teraz wystarczy zastosować analogię, żeby dojść do sedna problemu. Skoro jeden sukces wystarczy by być wspaniałym, to jedna porażka wystarczy by.... Właśnie tak mogą się zacząć późniejsze problemy dziecka z przeżywaniem porażek i podchodzeniem do wyzwań. Jarek Żyliński był gościem "Godziny wychowawczej", zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy.
Poza tym w audycji także inny ważny temat. Które dziecko nie marzy o tym, by mieć psa? Rodzice wiedzą jednak, że dziecięce marzenia to jedno, a rzeczywistość to drugie... Więcej na ten temat mówiła Anna Łukasik, miłośniczka psów.
Na koniec audycji jak zwykle zaprezentowaliśmy książkę. Tym razem o małej Matyldzie, która przeprowadza się z rodzicami do innego kraju, gdzie wszystko jest inne, a Matylda nie rozumie, co mówią do niej dzieci w przedszkolu... Książka o emigracji oczami dziecka. Dobry pretekst do rozmowy.
***
Tytuł audycji: Godzina wychowawcza
Prowadzi: Katarzyna Pruchnicka
Goście: Anna Łukasik (wydawnictwo Muchomor, miłośniczka psów), Jarek Żyliński (psycholog wychowawczy i pedagog)
Data emisji: 9.08.2016
Godzina emisji: 0.04
fbi/ei