Skąd bierze się siła agencji ratingowych?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Skąd bierze się siła agencji ratingowych?
Agencje ratingowe reprezentują interesy inwestorów, a nie państw, czy rządów Foto: pixabay

Obniżenie ratingu Polski przez agencję Standard and Poor's już odbiło się na naszych portfelach i kredytach.

Posłuchaj

Goście Kuby Strzyczkowskiego o ratingach agencji i ich wpływie na gospodarkę (Za, a nawet przeciw/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Od czterech lat euro nie było tak drogie. Dolar notuje najmocniejszy kurs od ponad 10 lat.

Rating państwa to ocena jego zdolności kredytowej. Oprócz wspomnianej agencji liczą się na świecie jeszcze dwie: Fitch i Moody's. Te ostatnie naszą gospodarkę oceniają nadal bardzo dobrze. Świat na podstawie ich rekomendacji decyduje komu i jak drogo pożyczać pieniądze.

Prof. Witold Orłowski przyznaje, że ocena agencji S&P jest rzetelna. I rozwiewa pewne nieporozumienia. - Agencja ratingowa nie odpowiada na pytanie o stan gospodarki czy stan finansów, ale na pytanie bardzo konkretne: czy dłużnik, kredytobiorca może mieć w pewnej perspektywie czasowej kłopoty ze spłatą swoich obligacji - wyjaśnia. Tłumaczy też, co oznaczają literki AAA i BBB, którymi agencje cechują swoje rekomendacje. Zwraca uwagę, że agencja S&P brała pod uwagę osłabienie pozycji instytucji, które są odpowiedzialne za stabilizację sytuacji w kraju. Uznała, że zmiany polityczne poszły za daleko. Profesor ostrzega, aby teraz któremuś z polityków nie wyrwało się, że np. trzeba ograniczyć niezależność banku centralnego.

Tomasz Wróblewski zwraca uwagę, że agencje nie reprezentują interesów państw, rządów czy grup społecznych, ale interesy inwestorów, w tym także tych, którzy zamawiają analizy i wydają u nich pieniądze. - Mamy bardzo niespodziewaną reakcję jednej z agencji ratingowych w momencie, kiedy zbliża się debata w Parlamencie Europejskim i w momencie, kiedy rząd podejmuje niewygodne, według inwestorów, dla nich decyzje - mówi publicysta.

Skąd bierze się siła działania tylko jednej agencji? Czy banki nie robią swoich własnych ocen? Jak może zachować się kurs złotego w przyszłości? Co mogą zrobić polscy politycy, aby odzyskać zaufanie inwestorów? Zapraszamy do wysłuchania audycji.

***

Tytuł audycji: Za, a nawet przeciw
Prowadzi: Kuba Strzyczkowski
Goście: prof. Witold Orłowski (Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej), Rafał Trzeciakowski (ekonomista Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju), Tomasz Wróblewski (redaktor naczelny tygodnika "Wprost"), dr Janusz Grobicki (Centrum im. Adama Smitha, miesięcznik finansowy "Bank")
Data emisji: 19.01.2015
Godzina emisji: 12.07

ag/mp

Polecane