Ku przeszłości, słowem i fotografiami
Główne tematy tego tygodnia to: znakomity album "Warszawa Siemaszki" i równie znakomita wystawa "Postęp i higiena".
Peron stacji kolejowej Warszawa-Powiśle, 1963.
Foto: Zbyszko Siemaszko, „Warszawa Powiśle”. Ze zbiorów NAC
Zamykamy DZIESIĄTY rok istnienia RDK! Tak, minęło dziesięć lat, co zamierzamy zresztą uczcić w styczniu… wspólnie ze Słuchaczami. Jak? Tanecznie! Kiedy i gdzie? To zdradzimy niebawem.
Zamykamy ten rok rozmowami. W pierwszej godzinie odwiedzili nas Katarzyna Kalisz i Bartłomiej Kuczyński z Narodowego Archiwum Cyfrowego. Opowiedzieliśmy o świetnym albumie zdjęć Zbyszka Siemaszki. Przez lata fotografował stolicę dla tygodnika… "Stolica". Jak niegdyś wyglądało miasto? Kto znalazł się na zdjęciach? Otworzyliśmy "Warszawę Siemaszki", posłuchaliśmy historii.
Poza naszą galerią, zdjęcia można też oglądać na profilu FB RDK i na stronie NAC.
Uwaga! Do pobrania bezpłatny e-book!
Odwiedziła nas także Anda Rottenberg! Rozmawialiśmy o wystawie "Postęp i higiena", której jest kuratorką.
Oto fragment z katalogu: Pojęcie postępu jako rozwoju, udoskonalenia, przejścia od niższego do wyższego etapu stanowiło jedną z podstaw światopoglądu encyklopedystów francuskich, myślicieli oświecenia oraz XIX-wiecznych pozytywistów. Było także elementem mitu założycielskiego nowoczesności - budowy nowego, lepszego świata.
Charakterystyczna dla początków poprzedniego stulecia wiara w postęp wyrażała się zarówno w manifestach artystycznych, jak i nazwach nowych prądów: futuryzm, konstruktywizm, suprematyzm czy neoplastycyzm. Związana z nimi nowoczesna architektura i design miały wpłynąć na zmianę nawyków i stylu życia mieszkańców miast - poprzez nową formę kształtować też nowego człowieka. Te utopijne idee załamały się w czasie kryzysu w dwudziestoleciu międzywojennym, a idea postępu i związanej z nim inżynierii społecznej została przejęta przez toczące się w systemach totalitarnych procesy dehumanizacyjne.
Wystawa "Postęp i higiena" poświęcona jest pułapkom modernizacji w kontekście wspólnej dla sztuki i nauki początków XX wieku idealistycznej wiary w postęp i możliwość "ulepszania". Pomyślana została jako esej, który krytycznie analizuje związek idei modernizmu z takimi zjawiskami jak inżynieria genetyczna, eugenika czy badania nad czystością rasy, zwracając jednocześnie uwagę na ich wpływ na współczesny świat. Składa się z prac artystów polskich i zagranicznych, zrealizowanych w różnorodnych mediach - malarstwo, instalacja, film czy fotografia - zaś kilka z nich zostało przygotowanych specjalnie na tę ekspozycję. Kontekst dla nich buduje materiał historyczny, w tym plakaty, zdjęcia archiwalne i dokumenty. Poprzez zestawienie prac współczesnych z dziełami z epoki, widz mierzy się m.in. z tematyką zdrowego społeczeństwa, eugeniki, inżynierii społecznej, higieny rasy, tożsamości narodowej, problemem "innego" i wykluczeniami czy wreszcie z chirurgią kosmetyczną i autokreacją. "Postęp i higiena" stawia pytania o to, co dziś pozostało z idei modernizmu i w jakim kierunku zmierza współczesna modernizacja.
Wystawę oglądać można w warszawskiej Zachęcie!
Poza tym, tradycyjnie u nas: Agnieszka Obszańska przedstawiła najciekawsze wydarzenia "W telefonicznym skrócie", a Wojciech Włodarczyk - w "Muzycznym przewodniku Trójki" - opowie… Tym razem o Zygmuncie Stojowskim.