Niezwykłe połączenie klasyki i alternatywy. Rusza festiwal Sacrum Profanum
2014-09-09, 14:09 | aktualizacja 2014-09-09, 14:09
W niedzielę 14 września rozpoczyna się festiwal Sacrum Profanum. Tegoroczna edycja będzie prawdziwą rewolucją: odważniej niż zwykle połączy świat muzyki klasycznej i alternatywnej.
Zeszłoroczne nowe otwarcie formuły festiwalu było ledwie przedsmakiem rewolucji, którą przynosi 12. edycja Sacrum Profanum. Jeszcze pewniej i odważniej światy muzyki klasycznej i alternatywnej zostaną połączone w jeden buzujący kreatywnością i żywotnością tygiel. - Zapomnijcie o konwenansach, liczy się spontaniczność! - mówi Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny festiwalu.
Międzypokoleniowa wymiana doświadczeń w synergii ładu kompozytorskiego, nieokiełznania awangardowego i alternatywnej elektroniki stanowią o nowej jakości Sacrum Profanum. Zderzanie przeciwności i dialog skrajności od początku były wpisane w ten festiwal, w tym roku będziemy świadkami kulminacji takich spotkań w trzech niepowtarzalnych cyklach koncertów: Kronos Quartet Residency, Classic!Now i Modern!Now.
Związana z 40-leciem istnienia grupy rezydencja Kronos Quartet to esencja amerykańskiej muzyki współczesnej, w której akademickość współbrzmi z awangardą. Te dwa światy funkcjonują na równych prawach obok siebie, przenikając się i uzupełniając. W takiej prezentacji nie może zabraknąć ojców minimalizmu: Terry’ego Riley’a, Philipa Glassa i Steve’a Reicha. Kosmiczna i multimedialna kompozycja Sun Rings w koncercie monograficznym oraz jazzujący G-Song pokażą odmienne oblicza pierwszego z nich. Usłyszymy napisany zaledwie kilka miesięcy temu String Quartet No. 6 Glassa oraz długo wyczekiwane WTC 9/11 Reicha. Ich muzykę usłyszycie w zestawieniu z nowym pokoleniem: Bryce’em Dessnerem i Clintem Mansellem - obaj wywodzą się ze świata muzyki alternatywnej. Pierwszy zasłynął jako lider grupy the National, drugi jako twórca przejmującej muzyki do filmów Aronofsky’ego. Jeśli mowa o amerykańskiej awangardzie, to nie może zabraknąć Laurie Anderson, która wspólnie z Kronos Quartet wykona autorską kompozycję Landfall, w której naturalne brzmienia instrumentów, elektrycznych skrzypiec, na których gra Anderson i szerokiej palety eksperymentalnej elektroniki tworzy muzykę nowoczesną i ujawniającą bogactwo znaczeń, zwłaszcza w świetle wygłaszanych przez Laurie tekstów oscylujących między żartem a filozofią.
Cykl Classic!Now jest rdzeniem festiwalu Sacrum Profanum. Koncerty zespołów Alarm Will Sound i Bang on a Can All-Stars zawsze zbierają szeroką publiczność i entuzjastyczny aplauz. Słynąca z energicznych interpretacji utworów Aphex Twina grupa Alarm Will Sound tym razem pochyli się wyłącznie nad twórczością Steve’a Reicha z premierowym w Polsce wykonaniem Radio Rewrite - swego rodzaju remiksu dwóch piosenek grupy Radiohead: Everything in Its Right Place i Jigsaw Falling into Place. Remiks o tyle szczególny, iż jego idea zrodziła się w Krakowie podczas Sacrum Profanum we wrześniu 2011 roku. Ponadto dwa utwory w technice phasing, czyli Clapping Music i Piano Counterpoint, Four Genesis Settings, czyli fragment opery the Cave oraz nowa kompozycja Johna Orfe’a z Alarm Will Sound - Reich Rewrite - muzyczny hołd złożony Steve’owi Reichowi. Bang on a Can All-Stars przyjedzie z kontynuacją prezentowanego w zeszłym roku programu Field Recordings, poświęconego utworom powstałym na bazie nagrań terenowych. Tym razem próby interpretacji dźwiękowych dokumentacji rzeczywistości podjęli się: szalony producent Dan Deacon, Richard Reed Parry z Arcade Fire, awangardzista Alvin Lucier, odkrywcy polskiego jazzu z duetu Skalpel, nieustający w swych eksperymentach Lee Ranaldo z Sonic Youth, młody francuski kompozytor Daniel Wohl i Philip Glass. Twórcę muzyki do Trylogii Qatsi zobaczycie na scenie obok Maki Namekawy i Piotra Orzechowskiego wykonujących cykl etiud na fortepian solo. Ten wyjątkowy i esencjonalny koncert jest pozycją absolutnie obowiązkową! Etiudy są zestawem utworów niesłychanie zróżnicowanych pod względem dynamicznym, agogicznym i emocjonalnym. Od romantycznej kolorystycznej subtelności po iście barokowe pasaże, od koncentracji po ulotność, od mocnego szkicu po rozmytą akwarelę.
Cykl Modern!Now jest kwintesencją poszukiwań Sacrum Profanum - tu na pierwszy plan wychodzi alternatywa i współczesna elektronika. Na otwarcie festiwalu Squarepusher i Sinfonietta Cracovia wykonają wspólnie Ufabulum. Połączenie precyzyjnych, potężnych beatów z brzmieniem orkiestry traktowanej jako jeden organizm. Powietrze akustycznych instrumentów, ich naturalna barwa i siła elektronicznej produkcji dadzą niespotykany dotąd efekt syntezy. W programie dodatkowo kompozycje György’ego Ligetiego, Iannisa Xenaxisa, George’a Benjamina i Oliviera Messiaena, które wywarły na twórczość Squarepushera ogromny wpływ. Dwudziestowiecznych mistrzów - György’a Ligeti’ego, Conlona Nancarrowa, Johna Cage’a i Steve’a Reicha - usłyszycie także w wykonaniu London Sinfonietty w głośnym projekcie Warp Works and 20th Century Masters. Ich kompozycje zostaną zestawione z orkiestrowymi aranżacjami dwudziestopierwszowiecznych mistrzów elektroniki reprezentowanych przez artystów wytwórni Warp - Boards of Canada, Aphex Twina, Squarepushera i Miry Calix. Dziś trudno już stwierdzić, która z tych grup czerpie więcej inspiracji od drugiej, granice się zatarły a twórcy klasyczni i akademiccy nierzadko dzielą tę same sceny. Na koniec nie lada cymes - unikatowa i niepowtarzalna impreza, a jednocześnie radykalny krok w stronę muzyki klubowej - Warp 25th Anniversary. Dwudziestolecie Warp świętowano w Paryżu, Sheffield, Nowym Jorku, Londynie, Tokio i Berlinie. W tym roku publiczność krakowska będzie mogła czuć się wyjątkowo - Warp 25th Anniversary jest wydarzeniem ekskluzywnym i jednorazowym! Wystąpią najważniejsi artyści z katalogu wytwórni: długo wyczekiwani piewcy abstrakcyjnej elektroniki Autechre z nowym programem, także premierowo rockowo-elektroniczni Battles z połamanymi rytmami, ocierający się hip hop Hudson Mohawke, radykalny Rustie, ciążący w stronę popu Darkstar i eksperymentujący z elektroniką w duchu IDM - LFO i patten. To całonocne świętowanie odbędzie się w Hotelu Forum - miejscu do tego najodpowiedniejszym, które swoim charakterem wpisuje się w styl wytwórni Warp.
Sacrum Profanum to międzynarodowy projekt, który zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Prezentuje muzykę XX wieku i najnowszą, łączy muzykę poważną z innymi nurtami. Co roku program koncentruje się na twórczości kompozytorów z innego kraju lub grupy krajów. Jego rangę buduje udział: z jednej strony - najlepszych zespołów wykonujących muzykę współczesną, m.in. Ensemble Modern, Ensemble intercontemporain, Klangforum Wien, z drugiej - gwiazd światowej sceny alternatywnej m.in. Aphex Twina, Jónsiego, Kraftwerk, Jonny’ego Greenwooda, Adriana Utley’a (Portishead), Toma Verleine’a (Television), Willa Gregory’ego (Goldfrapp). Prestiż festiwalu podkreśla obecność na koncertach twórców uznawanych za ikony muzyki - w 2011 r, Steve Reich - mistrz minimalizmu świętuje swoje 75. urodziny właśnie w Krakowie. Festiwal zdobył najpoważniejsze polskie nagrody i wyróżnienia. Zyskał też status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Festiwal został wpisany do oficjalnego kalendarza Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W 2011 r, po raz pierwszy w historii, amerykańską edycję festiwalu zapowiadał wspólny koncert muzyki Steve’a Reicha i Krzysztofa Pendereckiego, zorganizowany w jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata - Alice Tully Hall nowojorskiego Lincoln Center. Festiwal, rekomendowany m.in. przez prestiżowe magazyny muzyczne świata m.in. Gramophone, telewizję Mezzo, The Wall Street Journal i BBC Music Magazine, cieszy się uznaniem krytyków i publiczności. Festiwalowe wydarzenia relacjonuje co roku ponad 160 dziennikarzy z Polski i zagranicy. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz.
Więcej informacji na stronie internetowej: www.sacrumprofanum.com.
(mat. prasowe, mr)