Motyl zwany Kopernikiem. Oryginalny hołd dla słynnego astronoma

Motyl zwany Kopernikiem. Oryginalny hołd dla słynnego astronoma
Świat motyli poszerzył się o gatunek nazwany Catasticta copernicus (zdjęcie ilustracyjne).Foto: Shutterstock/ju_see

Naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego poinformowali o odkryciu nowego gatunku motyla. Owad znaleziony w peruwiańskich Andach otrzymał łacińską nazwę Catasticta copernicus. W ten sposób przyrodnicy składają hołd Mikołajowi Kopernikowi w 550. rocznicę urodzin astronoma.

• Motyle z gatunku Catasticta copernicus żyją 3,5 tys. m n.p.m.
  • Żółto-czarne owady mają skrzydła o rozpiętości ok. 6 cm.
  • W Andach wciąż jeszcze jest do odkrycia mnóstwo nowych gatunków. Niestety, na skutek działalności człowieka, bioróżnorodność tych terenów stale maleje.

Na kilkanaście osobników należących do gatunku Catasticta copernicus natrafiono podczas wyprawy w peruwiańskie Andy. Ponieważ motyle te latają bardzo wysoko, ok. 3,5 tys. m n.p.m., aby do nich dotrzeć, naukowcy musieli użyć helikoptera wypożyczonego od peruwiańskiej armii. Efektem ekspedycji z udziałem kilku badaczy oraz kilku żołnierzy było odkrycie także kilku innych gatunków owadów, które teraz czekają na opisanie.

Okazały motyl Kopernik

Motyle Catasticta są w Andach bardzo rozpowszechnione. Dotychczas udało się zidentyfikować ponad sto gatunków należących do tego rodzaju. Copernicus jest stosunkowo duży – jego rozpiętość skrzydeł sięga 6 cm. W ubarwieniu dominują kolory żółty i czarny, co skłoniło naukowców do nazwania motyla nazwiskiem słynnego astronoma. Żółty kolor symbolizuje bowiem słońce, a czarny kojarzy się z bezmiarem przestrzeni kosmicznej.

Biała plama na przyrodniczej mapie

Wysokie partie Andów dla badaczy przyrody wciąż stanowią duże wyzwanie. – Nie wiemy praktycznie nic o różnorodności tego miejsca, nie mówiąc o jakichś relacjach pomiędzy gatunkami, o ekologii tych gatunków, o ich stadiach rozwojowych. Jest tam bardzo, bardzo wiele do zrobienia – mówi dr Rafał Garlacz z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zoolog przyznaje jednocześnie, że trwa wyścig z czasem, ponieważ coraz większe fragmenty dziewiczych lasów zajmowane są przez ludzi, którzy zamieniają je w pola uprawne czy pastwiska. – W ten sposób bardzo szybko dochodzi do degradacji tego środowiska, a niestety to środowisko nie odtwarza się zbyt szybko. Powstają porośnięte bambusami tereny, na których, niestety, tej pierwotnej różnorodności nie możemy już obserwować – ubolewa dr Garlacz.

Motyl zwany Kopernikiem. Oryginalny hołd dla słynnego astronoma (Trójka przed południem)