Kapsuła czasu na stulecie liceum w Lublinie. Jakimi przemyśleniami podzielili się uczniowie?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Kapsuła czasu na stulecie liceum w Lublinie. Jakimi przemyśleniami podzielili się uczniowie?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

Z okazji stulecia istnienia szkoły uczniowie lubelskiego liceum stworzyli kapsułę czasu. Zamknęli w niej pamiątki i listy, w których opisują swoje przemyślenia oraz najważniejsze dokonania ostatnich dwóch dekad XXI wieku. Co chcieliby przekazać swoim potomkom?

– W kapsule czasu znajduje się historia szkoły, jej hymn oraz listy obecnych pierwszoklasistów. Stulecie szkoły to ranga porównywalna do ukończenia osiemnastego roku życia przez młodego człowieka. Pomyśleliśmy, że ci, którzy będą po nas, będą ciekawi, jakimi ludźmi byliśmy, jak wyglądał nasz świat i nasza szkoła – mówił Grzegorz Lech, dyrektor liceum. 

– Idea jest taka, by kapsuła została otwarta za sto lat. To próba przeniesienia się myślami w przeszłość i poznania jej jeszcze głębiej –  zaznaczyła Anna Suszyna, prezes stowarzyszenia Unia Absolwentów.

Posłuchaj

4:17
Kapsuła czasu stworzona przez licealistów z Lublina (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Co chcieli przekazać uczniowie? 

– Chciałam przekazać wartości, które są dla mnie ważne. Powiedzieć, by szli do przodu i nie przejmowali się drobnymi potknięciami oraz by cieszyli się z tego, co mają. Zapytałam, czy nadal słuchają muzyki i czy kojarzą takich wykonawców jak Queen, Michael Jackson czy The Beatles, Ciekawa jestem też, czy czytają książki, jak rozwinęła się nauka oraz czy dolecieli już na Marsa – mówiła jedna z uczennic. 

– W liście przekazałam moje wyobrażenia na temat przyszłości. Piszę o samochodach elektrycznych, robotach i rozwiniętej świadomości proekologicznej, w tym wykorzystywaniu odnawialnych źródeł energii. Przekazałam też wspomnienia o tym, jak wyglądało nauczanie zdalne. Myślę, że to ciekawy temat. W przyszłości temat dzisiejszych czasów z pewnością będzie omawiany podczas lekcji historii. Uważam, że miło będzie przeczytać, jak wyglądała pandemia z perspektywy ucznia – opowiedziała druga. 

– Mój list jest nostalgiczny. Podczas pisania go czułam smutek, że nie będę mogła zobaczyć reakcji osób, które to odczytają. Opisałam nasze codzienne życie. To, jak wyglądają przerwy oraz inne punkty naszej zwyczajności – dodała kolejna. 

– To niewiarygodne doświadczenie. Pisałam ten list z poczuciem misji. Włożyłam w niego całe serce. Chciałam przekazać, jak wiele i niewiele się zmieni. Realia będą inne, ale ludzie tacy sami. Nastolatkowie nadal będą mieć swoje problemy, wzloty i upadki. Wyobraziłam sobie, że być może list przeczyta moja wnuczka lub prawnuczka. Zawarłam też pozdrowienia i życzenia powodzenia, również na maturze – usłyszeliśmy od uczennicy liceum. 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Mateusz Drozda
Autorka materiału reporterskiego: Liliana Kaczmarczyk (Polskie Radio Lublin)
Data emisji: 13.10.2021
Godzina emisji: 13.17

zch

Polecane