W pandemii chętniej sięgamy po alkohol

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
W pandemii chętniej sięgamy po alkohol
Zdjęcie ilustracyjne Foto: Shutterstock

Jak wykazują badania, coraz więcej Polaków, w czasie pandemii, regularnie sięga po alkohol. Większość zagląda do kieliszka w domowym zaciszu. Jak bardzo nasilił się problem? 

Mimo obostrzeń w sklepach monopolowych klientów nie brakuje. – Jest mniejszy ruch. Klienci zaglądają rzadziej, ale kupują więcej butelek naraz. Najchętniej sięgają po mocne alkohole – mówił jeden ze sprzedawców. 

– Pandemia w różny sposób wpływa na każdego z nas. Dla jednych czas izolacji jest bardzo trudny. Drudzy odczuwają ulgę i relaks. W zdecydowanej części społeczeństwa zamknięcie i konieczność izolacji wywołują jednak stres. Jeśli ktoś miał wcześniej tendencje do poszukiwania ulgi w piciu, z dużym prawdopodobieństwem teraz będzie robił to samo – tłumaczył Peter  Nowak-Körmendy, psycholog i terapeuta z Centrum Terapii "Dialog".


Posłuchaj

2:56
W pandemii pijemy więcej (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Bez konsekwencji?

– W obecnej sytuacji konsekwencje regularnego picia alkoholu wydają się znacznie mniej szkodliwe i widoczne. Polacy piją w domach, nie narażając się na komentarze. Ze względu na pracę zdalną łatwiej im też pić w godzinach pracy – dodał terapeuta. 

– Badania wykazały, że w czasie pandemii część Polaków chętniej sięga po alkohol. Najczęściej są to osoby, które w ten sposób chcą radzić sobie ze stresem. Z drugiej strony należy też podkreślić, że część społeczeństwa znacząco ograniczyła używki. Jest to ta grupa, która najchętniej spożywała alkohol w restauracjach, pubach i miejscach spotkań – podkreśliła Katarzyna Łukowska, dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Zdjęcie ilustracyjne Zdjęcie ilustracyjne / Shutterstock

Kampania społeczna

Agencja zwraca uwagę na niepokojące statystyki. Z tego powodu przygotowała projekt adresowany do samorządów gminnych. Akcja prowadzona jest pod hasłem "Ogranicz dostępność alkoholu". – Działania mają na celu ograniczyć dostępność alkoholu, zwiększyć świadomość problemu i zapobiegać jego rozwojowi. Istotą kampanii jest to, by każdy radny otrzymał broszurę. Ostatecznie to oni decydują o tym, jakie będą zasady usytuowania punktów sprzedaży i ile zostanie wydanych zezwoleń  wyjaśniała dyrektor. 

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Witold Lazar
Autor materiału reporterskiego: Józef Niewiarowski
Data emisji: 20.04.2021
Godzina emisji: 16.40

zch

Polecane