Muzyczna podróż poprzez trzy kontynenty
2022-07-17, 11:07 | aktualizacja 2022-07-18, 12:07
Muzyka łączy ludzi, muzyka jest językiem uniwersalnym – to być może truizm, ale jakże prawdziwy! Potwierdza to piosenkarka i nauczycielka muzyki Magdalena Gołębiewska, która w "Leniwym przedpołudniu" opowiada o swoich doświadczeniach muzycznych i pedagogicznych na trzech kontynentach.
Indie: ekscytacja i inspiracja muzyczna
– W Indiach byłam przez rok i uczyłam tam zachodnich technik śpiewu na uniwersytecie. Teraz też to robię, ale już zdalnie. Moi studenci to są przede wszystkim mieszkańcy Indii, choć zdarzył się też ktoś z Tokio, ktoś z Teksasu. Ale różnice czasowe powodują, że ciężko to zorganizować – tłumaczy Magdalena Gołębiewska, piosenkarka, kompozytorka, nauczycielka muzyki. – Do Indii trafiłam z polecenia: studiowałam w konserwatorium muzycznym w Amsterdamie, gdzie zrobiłam dyplom z wokalistyki jazzowej. A kiedy okazało się, że jest potrzeba, żeby ktoś objął stanowisko nauczyciela śpiewu w Indiach, zwrócono się do mnie. Miałam już doświadczenie w Afryce, więc nie bałam się, była to dla mnie kolejna przygoda, kolejna ekscytacja i inspiracja muzyczna – opowiada.
Przyznaje, że ten wyjazd bardzo dużo jej dał. – To pozwoliło mi poznać inny system muzyczny, bo w Indiach są inne skale, inne rytmy, inne instrumenty, głos też jest inaczej prowadzony – wylicza. – I oczywiście mentalność mieszkańców Indii: być może miałam szczęście, ponieważ trafiłam na cudownych, inspirujących, uprzejmych, również niezwykle utalentowanych, kreatywnych ludzi. Wyniosłam z tego rozwój osobowości, kolejne przestrzenie... – wskazuje.
– Wkrótce na parę miesięcy wracam do Indii i bardzo się cieszę, że będę mogła odnowić te relacje – dodaje.
Republika Środkowoafrykańska: edukacja muzyczna dzieci
– Wyjazd do Afryki łączył się również z nauczaniem: nauczaniem dzieci w African Music School, jedynej szkole muzycznej w Republice Środkowoafrykańskiej. To ogromny kraj i potrzeby edukacji są ogromne. Tym bardziej pomysł stworzenia szkoły muzycznej wydaje się pomysłem niezwykle trafionym, gdyż tam muzyka jest niezwykle ważnym środkiem wyrazu – mówi gość Anny Popek. – Dzieci z tamtego regionu są niezwykle wrażliwe muzycznie i muzyka jest niezwykle obecna w kulturze – widać, jak ci ludzie na nią reagują, jak się poruszają. Ich ciało jest niezwykle elastyczne już od najmłodszych lat, już w przedszkolu można zaobserwować, że dzieci posługują się nim w zupełnie inny sposób – opisuje.
– Oczywiście, muzyka jest tam przekazywana w sposób naturalny w domu, w plemieniu. Jeśli jednak chodzi o dalszą edukację, żeby zostać muzykiem, to potrzebna jest znajomość języka muzycznego, notacji muzycznej, ukierunkowanie pracy nad instrumentem – wyjaśnia. – Tak więc edukacja jest bardzo ważna: dzięki niej np. teraz trójka uczniów uzyskała stypendia na zagranicznych uczelniach.
Rodzinne Kujawy, które inspirowały Chopina
– Wywodzę się z Kujaw, z Włocławka, i staram się, aby elementy tamtejszej muzyki pojawiły się w mojej twórczości. Mam nagrane pojedyncze utwory, ale nie udało mi się jeszcze nagrać płyty. Pewnie dlatego, że moje życie jest tak dynamiczne – przyznaje Magdalena Gołębiowska. – Ale płyta będzie: mam konkretny projekt inspirowany muzyką ludową z Kujaw, "Songs of Kujawy" – zapewnia.
– Jeżeli chodzi o melodykę, harmonię, frazowanie, język polski, jest to inna muzyka. A kluczowym tańcem będzie oczywiście kujawiak – tłumaczy. Zresztą sam Chopin inspirował się muzyką z Kujaw, bo tam jeździł na wakacje. I tematy z mazurków to bardzo często tematy zasłyszane na Kujawach – wskazuje.
Ponadto w programie
- O malowaniu intuicyjnym i o tym, jak zmienia ono życie – Anna Majkutewicz
- O zdrowiu i pielęgnacji stóp – Agnieszka Jaworska
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Leniwe przedpołudnie
Autorka audycji: Anna Popek
Data emisji: 17.07.2022
Godzina emisji: 11.08
pr