Podróżowanie po całych Niemczech za 9 euro? Jest kilka "ale"

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Podróżowanie po całych Niemczech za 9 euro? Jest kilka "ale"
Mimo wad projekt niemiecki 9-Euro-Ticket jest pierwszą w skali Europy tak szeroką próbą promocji transportu zbiorowegoFoto: shutterstock/canadastock

W Niemczech rozpoczął się wielki eksperyment transportowy, ekologiczny i społeczny. W ciągu najbliższych trzech miesięcy wszystkimi autobusami, tramwajami, metrem, pociągami podmiejskimi oraz regionalnymi można jeździć tylko za 9 euro miesięcznie. O założeniach projektu 9-Euro-Ticket, jego zaletach, a także o jego ograniczeniach i absurdach opowiedział Paweł Turski.

  • 9-Euro-Ticket to nowy projekt niemieckiego transportu, który od 1 czerwca do 31 sierpnia umożliwia podróżowanie po całych Niemczech za 9 euro miesięcznie, czyli w przeliczeniu na złotówki  za 41 zł i 31 gr.
  • Głównym celem projektu 9-Euro-Ticket jest pomoc w dobie inflacji oraz zachęcenie do korzystania z transportu zbiorowego.
  • Jak wskazują eksperci do spraw transportu, projekt 9-Euro-Ticket nie pomoże mniejszym miejscowościom, które leżą przy głównych trasach komunikacyjnych. Ponadto mimo większej wyższej liczby pasażerów nie jest zakładane wzmocnienie siatek połączeń.
  • 9-Euro-Ticket to pierwsza w skali Europy tak szeroka próba promocji transportu zbiorowego.

9-Euro-Ticket – podróżowanie po całych Niemczech za 41 zł

Decyzją Bundestagu przez trzy wakacyjne miesiące – od 1 czerwca do 31 sierpnia, możemy jeździć po całych Niemczech jedynie za 9 euro miesięcznie, czyli w przeliczeniu na złotówki – za 41 zł i 31 gr. Można jeździć wszystkim, co oferuje państwowy transport, poza szybkimi pociągami Intercity. Oferta 9-Euro-Ticket, bo tak nazywana jest u naszych zachodnich sąsiadów, bije rekordy popularności – bilet kupiło już 9 mln pasażerów. 

Głównym celem projektu 9-Euro-Ticket jest pomoc w dobie inflacji oraz zachęcenie do korzystania z transportu zbiorowego. Jak zwraca uwagę prof. Heiner Monheim w Uniwersytetu w Trier, z tym drugim może być problem. – To będzie działać w dużych miastach, w regionach turystycznych, ale nie pomoże mniejszym miejscowościom, które leżą przy głównych trasach komunikacyjnych – uważa ekspert. – Tam rozwinięty jest tylko transport szkolny i są większe problemy niż cena biletu. Pasażerowie są sfrustrowani, bo nic nie jeździ, a 9-Euro-Ticket tutaj nie pomoże – dodaje.

Najczęściej czytane

Bernd Rohrmann: 2,5 mld euro zostanie przejeżdżone w trzy miesiące


Dodatkowo, mimo większej liczby pasażerów nie jest zakładane wzmocnienie siatek połączeń  te obejmą tylko kierunki nadmorskie. Projekt będzie kosztował rekordowe 2,5 mld euro. To koszt subwencji pokrywającej utracone dochody lokalnych związków transportowych. W takim sposobie wydatkowania pieniędzy widzi problem Bernd Rohrmann ze Stowarzyszenia Pro-kolej Hesja.

– Każda inwestycja w transport zbiorowy cieszy, tylko w tym przypadku pojawiają się wątpliwości. 2,5 mld euro zostanie przejeżdżone w trzy miesiące. Te pieniądze można by wydać na długoterminowe inwestycje – stwierdza.


9-Euro-Ticket w polskim wydaniu. Czy to mogłoby się udać?

Mimo tych wad projekt należy docenić – jest to pierwsza w skali Europy tak szeroka próba promocji transportu zbiorowego. Projekt zmierza do ujednolicenia skomplikowanych, rozdrobnionych w Niemczech taryf biletowych oraz sprawia, że każdy może pojechać na wakacje w góry czy nad morze. Czy taki system sprawdziłby się w Polsce? 

– System cały czas jest na granicy wydolności, ale wpompowanie w niego nowych pasażerów, i to w takiej skali jak w Niemczech, przekłada się na zwiększenie przepływu pasażerów o 20 proc. Czegoś takiego polski system by nie zniósł – przewiduje Aleksander Kierecki z redakcji portalu TransInfo.pl. – Mielibyśmy dantejskie sceny w tramwajach, autobusach pociągach, a cały ten projekt, który miałby na celu przekonanie ludzi do transportu publicznego, odniósłby wręcz przeciwny skutek. 

Posłuchaj

8:33
Tanie wakacyjne podróżowanie w Niemczech. Paweł Turski o zaletach i wadach projektu 9-Euro-Ticket (Trójkowy punkt techniczny)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 3.06.2022
Godzina emisji: 13.23

kr

Polecane