Fiat 126p - mały, ale wariat

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Fiat 126p - mały, ale wariat
Fiat 126pFoto: Shutterstock.com/Karolis Kavolelis

Większość z doświadczonych kierowców miała szczęście choć raz jechać znanym i lubianym Maluchem. To auto zdominowało polskie drogi na kilka dziesięcioleci. Ile kosztowało? Co miało pod maską? Dlaczego cieszyło się taką popularnością?


shutterstock_1537524458 maluch fiat 126p 1200.jpg
Elektryczny Maluch. Nowoczesny powrót do przeszłości

Na rynku włoskim Fiat 126 pojawił się w 1972 roku. W dużej mierze był rozwinięciem konstrukcji Fiata 500, królującego na drogach południowej Europy w latach 60. Zachowano ogólną koncepcję samochodu, napędzanego benzynowym, czterosuwowym, chłodzonym powietrzem silnikiem typu R2, umieszczonym w tylnej części pojazdu. Napęd był przenoszony poprzez 4-biegową ręczną skrzynię biegów na tylne koła. Całkowicie nowe było jednak nadwozie. 

Posłuchaj

21:19
Aleksander Żyzny o legendarnym "Maluchu"
+
Dodaj do playlisty
+

 

Fiat 126 uznawany jest za samochód, który zmotoryzował polskie społeczeństwo. Jego zaletami była stosunkowo niska cena zakupu (był najtańszym samochodem na polskim rynku) i prosta konstrukcja, umożliwiająca samodzielne naprawy. Krytykowano go za słabe osiągi, niską skuteczność hamulców i niewielką przestrzeń.  Maluch mimo swoich niewielkich rozmiarów stał się samochodem rodzinnym. U Ciebie też wspomina się czasy, w których cała rodzina (+bagaże) pakowała się do środka i jechała nad morze. Prawda?

Fiat 126 to samochód czterobiegowy, dwudrzwiowy, o wadze 600 kg. Wyposażano go w trzy wersje silnika:

  • 594 cm3 o mocy 23KM,
  • 652 cm3 o mocy 24KM,
  • 703 cm3 o mocy 27KM.

Na późniejszych etapach produkcji, na rynku pojawiały się kolejne wersje Malucha:

  • 126E (czyli wariant ekonomiczny),
  • FL (z drobnymi zmianami kosmetycznymi, tzw. face liftingiem),
  • elx (z katalizatorem spalin),
  • Bis (trzydrzwiowy model o pojemności silnika 703).
fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Powstało także kilka ciekawych prototypów. Zaprojektowano m.in. wersję cabrio, kombii, pickup czy wersję wojskową. Żadna z tych propozycji nie zjechała masowo z taśmy produkcyjnej. 


Maluch Cabrio/ siekierski.photo/ shutterstock Maluch Cabrio/ siekierski.photo/ shutterstock

Fiat 126p - wojskowa amfibia/ Damian Pankowiec/ shutterstock Fiat 126p - wojskowa amfibia/ Damian Pankowiec/ shutterstock

Fiata 126p można spotkać w wielu - nawet tych najbardziej oddalonych- miejscach na świecie.

Nie możemy być zdziwieni, jeśli w czasie podróży np. do Nowej Zelandii naszym oczom ukaże się znany z PRL-u Maluch. Auto było bowiem eksportowane m.in. Chin, Chile, wspomnianej Nowej Zelandii, Australii, na Cypr czy Kubę. 

Naszym Maluchem zachwycił się swego czasu znany na całym świecie aktor Tom Hanks. Gwiazda Hollywood wrzuciła na swoje media społecznościowe zdjęcie z naszym pięknym Fiatem. Na reakcję polskich miłośników motoryzacji nie trzeba było długo czekać. Aktor dostał w prezencie odrestaurowanego białego Malucha!

"
Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Tom Hanks (@tomhanks)

Nazwa "Maluch" stała się pod koniec produkcji modelu jego nazwą oficjalną. Pierwszy o numerze 0001 w kolorze czerwonym trafił do Muzeum Przemysłu w Warszawie, z kolei ostatni - w kolorze żółtym - do muzeum Fiata w Turynie. Fiata 126p produkowano do września 2000.

Łącznie w naszym kraju powstało 3.318.674 egzemplarzy tego samochodu.

CZYTAJ TAKŻE:

kw/IAR

Polecane